Els graduats d'FP que treballen ja són més que els que segueixen estudiant

La taxa d'inserció laboral supera el 70% als CFGS d'Indústries alimentàries, Mecànica, Instal·lació i manteniment, Electricitat i Turisme Els àmbits d'Hoteleria i Turisme i Sanitat lideren el rànquing a Cicles Formatius de Grau Mitjà, amb percentatges su

Tornar a Notícies

La taxa d'inserció laboral supera el 70% als CFGS d'Indústries alimentàries, Mecànica, Instal·lació i manteniment, Electricitat i Turisme

Els àmbits d'Hoteleria i Turisme i Sanitat lideren el rànquing a Cicles Formatius de Grau Mitjà, amb percentatges superiors al 60%

La possibilitat d'accés directe de CFGM a CFGS fa que creixin un 31,4% els titulats de grau mitjà que cursen un cicle superior a continuació


UNPORTAL
L'últim informe d'Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals posa de manifest que un 54,4% dels titulats de cicles formatius tenen feina entre 6 i 9 mesos després de la seva graduació, sumant els que únicament treballen (39,1%) i els que compaginen la feina amb els estudis (15,3%). La taxa se situa 4,3 punts per sobre de la de l'any anterior i, el que és més important, per primer cop en 8 anys supera el percentatge dels graduats que segueixen estudiant (comptant els que només estudien i els que estudien i treballen), que el 2016 va ser del 51,2%.

A Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM), on la continuïtat formativa és majoritària (60,3%), la taxa d'ocupació, tenint en compte els que treballen exclusivament i els que estudien i treballen, és del 45,1% (2,5 punts més que l'any anterior), mentre que a Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) l'ocupació arriba fins al 63,6% (+7,1 punts).

Però, com es detalla a l'estudi realitzat pel Departament d'Ensenyament i el Consell General de Cambres de Catalunya (a partir d'una mostra de 28.705 graduats del curs 2015-2016), hi ha diferències notòries entre famílies professionals i, al costat d'àmbits on els nivells d'ocupació superen clarament els dels que han fet l'aposta per la continuïtat formativa, n'hi ha d'altres on no deixa de tenir un pes molt important la decisió de seguir estudiant després d'obtenir el títol.

A CFGS, 5 famílies professionals tenen una inserció per sobre del 70%: Indústries alimentàries (80%), Fabricació mecànica (78,8%), Instal·lació i manteniment (78,1%), Electricitat i electrònica (72,3) i Hoteleria i turisme(70,9%). El cas de Turisme és especialment significatiu perquè l'increment respecte l'edició passada ha estat del 17,2% i perquè és la cinquena família de cicle superior amb més graduats el 2016 (970).

LA INSERCIÓ A COMERÇ I MÀRQUETING CREIX UN 25%
13 famílies més registren unes taxes d'ocupació d'entre el 60 i el 70% a cicle superior, encapçalades per Comerç i Màrqueting (68%), on els índexs d'inserció laboral, comptant els nivells mitjà i superior, han experimentat l'increment més important, del 25,7%, respecte l'any anterior.  Un augment, segons l'estudi, no exclusivament imputable a la millora del cicle econòmic, sinó influenciat també per la conversió d'1 a 2 anys dels cicles de Comerç (GM) i Gestió comercial i màrqueting (GS), que n'ha reduït considerablement la continuïtat formativa.

A CFGM, hi ha 10 famílies professionals on la inserció laboral està per damunt del 50%, i 4 en què els índexs d'ocupació se situen al voltant del 60% o fins i tot per sobre: Hoteleria i turisme (66,2%); Marítimopesquera (62,1%), Sanitat(60,1%) i Edificació i obra civil (60%). El cas de Sanitat és rellevant perquè es tracta de la famílies amb més graduats de Cicle Mitjà: 4.327 el 2016.

ESPORTS I INFORMÀTICA, ELS ESTUDIS AMB MÉS CONTINUÏTAT FORMATIVA
A l'altra cara de la moneda hi ha les famílies on majoritàriament s'aposta per continuar estudiant després de l'obtenció del títol. A CFGM, l'àmbit d'Informàtica i comunicacions, integrat únicament pel cicle de Sistemes microinformàtics i xarxes, és el que té més titulats que segueixen estudiant quan acaben els estudis, fins a un 84,1%. El segueixen el d'Activitats físiques i esportives (83,7%), Administració i gestió (78,1%), Imatge i so (76,5%) i Arts gràfiques (70,6%).

A CFGS, Activitats físiques i esportives lidera el rànquing (58,8%), seguit d'Edificació i obra civil (56,1%) i Serveis socioculturals i a la comunitat (55,7%), del qual formen part els cicles d'Educació infantil i Integració social, utilitzats tradicionalment com a trampolí per accedir a la universitat, igual que els de la família esportiva. 

ACCÉS DIRECTE DE CFGM I CFGS
Un 51,8% dels titulats de grau mitjà que segueixen estudiant opten per un CFGS. En aquest sentit, una de les dades rellevants de l'estudi és que s'ha produït un increment del 31,4% respecte l'any anterior del percentatge de titulats de grau mitjà que en el moment de l'enquesta, 9 mesos després d'haver finalitzat el cicle, es troben cursant ja un grau superior. Això és degut "al canvi de les condicions d'accés" a cicles superiors, és a dir, a la possibilitat que tenen d'accedir-hi directament sense necessitat d'haver cursat el Curs d'Accés a Grau Superior (CAS ) ni la Prova d'Accés a Grau Superior.

Una altra dada destacada, com ja va començar a evidenciar-se en l'estudi anterior, és que les taxes d'ocupació són més elevades entre els titulats que han cursat la modalitat de Formació Professional Dual: un 71,5% tenen feina, si bé encara el nombre d'enquestes vàlides segueix sent molt reduït (980).

MÉS OCUPATS A TEMPS COMPLET I AUGMENT DE LA TEMPORALITAT
7 de cada 10 titulats afirmen que la seva feina està relacionada amb els estudis cursats; segueix creixent la proporció de titulats ocupats a temps complet, del 55,3% al 57,4% en l'últim any (en un percentatge superior a cicles superiors que a cicles mitjans, i més entre els homes que entre les dones); augmenta la temporalitat (64,7% de contractes temporals a CFGM i 58,9% a CFGS), i el sou mitjà es manté entre els 900 i els 1.200 euros mensuals nets.

Finalment, l'empresa de pràctiques es manté, per segon any consecutiu, com la via preeminent per trobar feina, per davant de la xarxa de contactes personals i familiars. Un 23,6% dels titulats de CFGM i un 24% dels de CFGS van aconseguir una ocupació a través d'aquest canal.